We Włoszech obowiązują nowe przepisy przewozu rowerów.
„Włosi namieszali w przepisach. Za przewożenie rowerów można dostać, aż dwa mandaty!„
Takie i podobne artykuły znajdziemy w publikacjach dużych serwisach internetowych.
Ile jest w tym prawdy i co się zmieniło.
Sprawdziłem to! Zapraszam do poniższego tekstu i zachęcam do przeczytania do końca.
Aktualizacja: Nowe przepisy dotyczące przewozu rowerów we Włoszech
Na początku 2025 roku, w świetle Dekretu Ministerstwa Infrastruktury i Transportu z dnia 19 grudnia 2024 roku, opublikowanego w Gazzetta Ufficiale dnia 21 stycznia 2025 r., wprowadzono zmiany dotyczące przewozu rowerów przy użyciu struktur amowalnych, takich jak bagażniki rowerowe. Nowe przepisy zaostrzają wymagania techniczne, kładąc nacisk na bezpieczeństwo i zgodność z normami europejskimi (UNECE nr 26 i 48).
Najważniejsze zmiany obejmują:
- Obowiązkowe wyposażenie w dodatkowe światła i tablice rejestracyjne, gdy bagażnik zasłania tył pojazdu.
- Ograniczenia dotyczące wystających elementów: ładunek może wystawać maksymalnie na 30% długości pojazdu.
- Wymóg homologacji struktur amowalnych zgodnie z przepisami europejskimi.
Te zmiany zastępują przepisy obowiązujące w 2024 roku i wprowadzają bardziej szczegółowe regulacje dotyczące przewozu rowerów. Jeśli planujesz podróż po Włoszech z rowerem, koniecznie zapoznaj się z nowymi zasadami, aby uniknąć mandatów oraz zapewnić bezpieczeństwo na drodze.
Regulacje dotyczące wymiarów i montażu (Dekret Ministerstwa Infrastruktury i Transportu, art. 3 i 4):
Art. 3 – Wymogi techniczne dla struktur amowalnych:
- Struktury amowalne, takie jak bagażniki rowerowe, muszą spełniać wymogi homologacyjne zgodne z regulacjami UNECE nr 26 i 48.
- Struktury te nie mogą zasłaniać świateł tylnych pojazdu ani tablicy rejestracyjnej. W przypadku zasłonięcia wymaga się:
- Montażu dodatkowych świateł tylnych i sygnalizacyjnych zgodnych z homologacją.
- Umieszczenia dodatkowej tablicy rejestracyjnej zgodnie z przepisami włoskiego Codice della Strada (art. 164).
Art. 4 – Rozmiary i wystające elementy:
- Wystające elementy, takie jak rowery, nie mogą przekraczać szerokości pojazdu (mierzonej od zewnętrznych krawędzi lusterek).
- Ładunek wystający za tył pojazdu nie może przekraczać 30% długości pojazdu.
- Wystające elementy muszą być oznaczone homologowaną tablicą ostrzegawczą („segnale di carico sporgente”), zgodnie z art. 164 Codice della Strada.
Art. 5 – Odpowiedzialność użytkownika:
- Kierowca jest odpowiedzialny za:
- Prawidłowy montaż bagażnika rowerowego.
- Bezpieczne zamocowanie roweru.
- Działanie dodatkowego oświetlenia i widoczność dodatkowej tablicy rejestracyjnej.
Art. 6 – Kary za naruszenie przepisów:
- Nieprzestrzeganie powyższych regulacji skutkuje mandatem w wysokości od 80 do 318 euro.
- Policja drogowa może zażądać natychmiastowego usunięcia problemu (np. demontażu roweru).
Podsumowanie przepisów z dekretu:
- Dekret w sposób jasny reguluje kwestie techniczne i odpowiedzialność użytkowników przewożących rowery.
- Szczególny nacisk położono na:
- Bezpieczeństwo użytkowników drogi.
- Zachowanie widoczności świateł i tablic rejestracyjnych.
- Ograniczenie wymiarów wystających elementów.
Jeśli potrzebujesz pełnych fragmentów lub szczegółowych informacji o danym artykule, mogę dokładnie przytoczyć wybrany fragment z dokumentu.
Dekret o którym mówimy można pobrać z oficjalnej strony: kliknij tutaj
Ciekawostki o publikowaniu dekretów we Włoszech i Gazzetta Ufficiale:
Pierwotnie znana jako Gazzetta Piemontese, oficjalna publikacja Królestwa Sardynii, została przemianowana na Gazzetta Ufficiale del Regno d’Italia po zjednoczeniu Włoch w 1861 roku. Po referendum w 1946 roku, które ustanowiło republikę, nazwa została zmieniona na Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana. Gazzetta Ufficiale jest podzielona na różne serie, w tym: publikowana codziennie i zawierająca akty normatywne oraz administracyjne. Dedykowane konkretnym zagadnieniom, takim jak decyzje Trybunału Konstytucyjnego czy akty Unii Europejskiej.
Ciekawostki o rowerach we Włoszech:
Giro d’Italia: Ten prestiżowy wyścig kolarski, odbywający się od 1909 roku, jest jednym z najważniejszych wydarzeń sportowych we Włoszech. Charakterystyczna różowa koszulka lidera wyścigu nawiązuje do koloru papieru, na którym drukowana jest La Gazzetta dello Sport, gazeta będąca inicjatorem tego wydarzenia. Więcej o Giro d’Italia mówiłem na moim Instagramie
Włochy oferują wiele malowniczych tras rowerowych, takich jak: La Lunga Via delle Dolomiti: ścieżka prowadząca przez Dolomity, idealna dla miłośników górskich krajobrazów. Trasa wokół Jeziora Garda: umożliwia podziwianie piękna największego jeziora Włoch z perspektywy roweru. O tym pisałem w moim e-booku, jak objechać jezioro w trzy dni – sprawdź w sklepie
We Włoszech rower jest nie tylko środkiem transportu, ale także ważnym elementem kultury i stylu życia. W wielu miastach organizowane są wydarzenia promujące jazdę na rowerze, a lokalne społeczności często angażują się w inicjatywy rowerowe, co sprzyja integracji i promocji zdrowego trybu życia.
Poprzedni dekret który wprowadził najwięcej dyskusji i zmian w transporcie rowerów powstał we wrześniu 2023 roku, we Włoszech zmieniły się przepisy dotyczące przewożenia rowerów na haku.
Zmiany w przepisach mówiły:
– maksymalna długość bagażnika rowerowego nie może przekraczać 1,20 metra,
– maksymalna wysokość to 2,50 metra
– maksymalna szerokość konstrukcji, przy załadowanych rowerach, nie może przekroczyć kształtu pojazdu bez lusterek wstecznych (przy maksymalnym limicie 2,35 metra)
I ten ostatni zapis wyeliminował praktycznie większość możliwości przewożenia roweru na haku ale czy wszystkich? Przeczytaj do końca.

Rowery na haku we Włoszech – przepisy z 2023 roku
Dotychczas rowery mogły wystawać w sumie 30 cm poza obrys samochodu. Pozwalało to bez problemu przewozić większość rowerów nawet małymi samochodami. Dziś nowe przepisy mocno ograniczyły możliwość przewozu rowerów. Praktycznie wszyscy producenci bagażników odwołali się już od decyzji, natomiast na dzień dzisiejszy nic to nie dało. Aktualnie wg obowiązujących przepisów tysiące osób nie może przewozić swoich rowerów samochodem. Ponadto, zostały zaostrzone przepisy dotyczące oznaczeń. Obowiązkowa kwadratowa odblaskowa tablica o wymiarach 50×50 cm w kolorach czerwony biały. W przypadku kiedy rowery są w maksymalnej szerokości samochodu powinna być zainstalowane dwie takie tablice, po lewej i prawej stornie przewożonego ładunku. Czyli odpowiednio na każdym kole roweru. Dodatkowo jeśli tylna rejestracja jest choć w części zakryta, jest obowiązek powtórzenia jej na urządzeniu do przewozu rowerów. Jeśli oświetlenie samochodu jest zakryte, uchwyt na rower oczywiście powinen być wyposażony w swoje oświetlenie prawidłowo podłączone i zasilane z samochodu (światła stop, kierunkowskazy)
Jak podkreśla Massimo Gaspardo Moro, szef Centrum Badawczego FIAB.
„Czas ucieka, zbliża się wznowienie sezonu, kiedy uchwyty na rowery są najczęściej używane do przewozu rowerów. Jak zawsze FIAB monitoruje i analizuje ewolucję prawodawstwa, a także podejmuje najskuteczniejsze działania. Również wspólnie z innymi podmiotami w celu ochrony rowerzystów i wszystkich użytkowników dróg”.

Nowe przepisy i osoby przyjeżdzające do Włoch z Polski (przepisy z 2023)
Na koniec jednak dobra informacja dla wszystkich przyjeżdżających zza granicy do Włoch.
Okólnik stanowi, że te nowe zasady mają zastosowanie TYLKO DLA obywateli Włoch
Nie mogą być stosowane do obcokrajowców, którzy jeżdżą ze swoimi uchwytami na rowery we Włoszech, zgodnie z zasadą swobodnego przemieszczania się w UE.
Oczywiście i co jest zrozumiałe, Włosi bardzo sprzeciwiają się przepisom.
Cytuję:
„absurdem jest, że cudzoziemcy, którzy przyjeżdżają do Włoch, mogą swobodnie jeździec samochodem wyposażonym w niezgodną z nowymi zasadami przewozu rowerów. Jeśli motywacją jest bezpieczeństwo na drogach, nie rozumiemy, dlaczego to włoski pojazd jest niebezpieczny, a bezpieczny jest już ten obcokrajowca”.
Podsumowanie:
Większość kierowców, którzy przyjeżdżają do Włoch z rowerami, może odetchnąć z ulgą – przepisy nie są tak restrykcyjne, jak mogłoby się wydawać. Jednakże kilka punktów może wywołać zdziwienie, szczególnie wśród turystów. Na przykład fakt, że prawo jest stosowane jednakowo wobec mieszkańców Włoch i zagranicznych gości.
Po latach życia we Włoszech nie jestem zaskoczony szczegółowym podejściem do regulacji takich jak przewóz rowerów. Z ciekawostek mogę powiedzieć, że Włochy są jednym z niewielu krajów, które wprowadziły specjalne przepisy o ochronie dzieci w fotelikach (np. obowiązkowe systemy alarmujące kierowcę o pozostawieniu dziecka w samochodzie).
Nowe przepisy związane z bagażnikami rowerowymi mają sens, choć dla niektórych mogą wydawać się zbyt szczegółowe. Jeśli podróżujesz po Włoszech, zadbaj o odpowiednie wyposażenie i zgodność z regulacjami, by uniknąć mandatu.
Jeśli już tutaj jesteś, z pewnością zainteresują Cię również poniższe treści:
Fotoradary we Włoszech – gdzie się znajdują, jakie tolerancje i mandaty.
Samochodem do Włoch i nad Jezioro Garda. Jak zaplanować trasę, jakie opłaty.
Dziękuję, że jesteś!
Dziękuję Ci, że jesteś. jeśli podobał Ci się ten tekst, udostępnij go.
We Włoszech mieszkamy od 2013 roku, nad jeziorem od końca 2016 roku. Dzielimy się naszymi doświadczeniami, zapraszamy Was na nasze wycieczki i atrakcje w ofercie mamy największą bazę noclegów prowadzonych przez polskich gospodarzy. Zwykła rodzina w niezwykłym miejscu.
Odkryj i poznaj region razem z nami. Więcej o nas na stronie – kliknij tutaj
Sprawdź nasze wycieczki i atrakcje nad Jeziorem Garda
Źrodła informacji:
Tutaj znajdziesz okólnik Ministerstwa Infrastruktury i Transportu, a tutaj następnie okólnik wyjaśniający.
Per quanto riguarda, infine, la circolazione dei veicoli proveniente dall’estero e circolanti in qualsiasi stato dell’Unione Europea, vale il principio della libera circolazione così come stabilito dalla direttiva 96/53/CE e s.m.i., nel rispetto delle ordinarie misure di sicurezza legate alla circolazione stradale nazionale.
Tutaj wreszcie okólnik Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, który wyjaśnia naruszenia i związane z nimi sankcje.
Artykuł na FIAB – Federazione Italiana Ambiente e Bicicletta (tutaj)
Artykuł w popularnym rowerowym serwisie informacji we Włoszech (tutaj)
4 Comments
To w takim razie JAK w końcu można przewozić te rowery (duże, ciężkie, elektryczne) … ? Serio pytam.
Z góry zakładam, że dyskusja gdzieś na prowincji z włoskim policjantem odnośnie zastosowania prawa UE/lokalnego dla cudzoziemców może być toksyczna, a i tak zakończona mandatem…
Proszę przeczyta artykuł do końca, jeśli potrzebujesz dyskusji z policjantem na prowincji proszę sprawdź źródła tego tekstu i okólniki prawa tam udostępnione.
Po zapoznaniu się z włoską wersją mam wątpliwości, czy to co piszecie jest prawdą.
To, że można jeździć jako obcokrajowiec zgodnie z przepisami swojego kraju UE dotyczy tylko platform rowerowych, których rejestracja we Włoszech musi być wedle nowych przepisów wpisana do dowodu rejestracyjnego. I tego zgodnie z prawem UE nie mogą narzucić całej Europie.
Jednakże przepisy dotyczące wystawania ładunku(w tym wypadku rower), czy tablicy są prawem obowiązującym na terenie tego kraju i każdy ma się do tego dostosować. Tak jak Niemcy nie mogą na autostradach po Europie jeździć 300 km/h, tak my musimy przestrzegać ich przepisów.
Co innego przepisy o dopuszczeniu pojazdu/jego elementów do ruchu, a co innego przepisy drogowe konkretnego kraju.
Dzień dobry. Myślę, że nie zapoznałeś się z włoską wersją, ponieważ jest tam napisane, że przepisy nie dotyczą obcokrajowców. Ponadto, ilość dyskusji na grupach oburzenie włochów właśnie o to, że przepis nie dotyczy obcokrajowców też jest znany na każdej grupie w tym temacie. Dodatkowo czym jest porównywanie tego czy Niemcy mogą jeździć na autostradach w Europie 300km/h ?? przecież są jasno określone ograniczenia, powtarzane na drogach.