Nowe przepisy przewozu rowerów we Włoszech

We Włoszech obowiązują nowe przepisy przewozu rowerów.

Włosi namieszali w przepisach. Za przewożenie rowerów można dostać, aż dwa mandaty!

Takie i podobne artykuły znajdziemy w publikacjach dużych serwisach internetowych. 

Ile jest w tym prawdy i co się zmieniło. 

Sprawdziłem to! Zapraszam do poniższego tekstu i zachęcam do przeczytania do końca.

Nowe przepisy przewozu rowerów na haku we Włoszech.

We wrześniu 2023 roku, we Włoszech zmieniły się przepisy dotyczące przewożenia rowerów na haku.

Zmiany w przepisach mówią:

– maksymalna długość bagażnika rowerowego nie może przekraczać 1,20 metra,
– maksymalna wysokość to 2,50 metra
– maksymalna szerokość konstrukcji, przy załadowanych rowerach, nie może przekroczyć kształtu pojazdu bez lusterek wstecznych (przy maksymalnym limicie 2,35 metra)

I ten ostatni zapis wyeliminował praktycznie większość możliwości przewożenia roweru na haku ale czy wszystkich? Przeczytaj do końca.
Nowe przepisy przewozu rowerów we Włoszech

Rowery na haku we Włoszech

Dotychczas rowery mogły wystawać w sumie 30 cm poza obrys samochodu. Pozwalało to bez problemu przewozić większość rowerów nawet małymi samochodami. 

Dziś nowe przepisy mocno ograniczyły możliwość przewozu rowerów.

Praktycznie wszyscy producenci bagażników odwołali się już od decyzji, natomiast na dzień dzisiejszy nic to nie dało. 

Aktualnie wg obowiązujących przepisów tysiące osób nie może przewozić swoich rowerów samochodem.

Ponadto, zostały zaostrzone przepisy dotyczące oznaczeń. Obowiązkowa kwadratowa odblaskowa tablica o wymiarach 50×50 cm w kolorach czerwony biały. 

W przypadku kiedy rowery są w maksymalnej szerokości samochodu powinna być zainstalowane dwie takie tablice, po lewej i prawej stornie przewożonego ładunku. Czyli odpowiednio na każdym kole roweru. Dodatkowo jeśli tylna rejestracja jest choć w części zakryta, jest obowiązek powtórzenia jej na urządzeniu do przewozu rowerów. 

Jeśli oświetlenie samochodu jest zakryte, uchwyt na rower oczywiście powinen być wyposażony w swoje oświetlenie prawidłowo podłączone i zasilane z samochodu (światła stop, kierunkowskazy)

Jak podkreśla Massimo Gaspardo Moro, szef Centrum Badawczego FIAB.

„Czas ucieka, zbliża się wznowienie sezonu, kiedy uchwyty na rowery są najczęściej używane do przewozu rowerów. Jak zawsze FIAB monitoruje i analizuje ewolucję prawodawstwa, a także podejmuje najskuteczniejsze działania. Również wspólnie z innymi podmiotami w celu ochrony rowerzystów i wszystkich użytkowników dróg”.

Nowe przepisy przewozu rowerów we Włoszech

Nowe przepisy i osoby przyjeżdzające do Włoch z Polski.

Na koniec jednak dobra informacja dla wszystkich przyjeżdżających zza granicy do Włoch. 

Okólnik stanowi, że te nowe zasady mają zastosowanie TYLKO DLA obywateli Włoch

Nie mogą być stosowane do obcokrajowców, którzy jeżdżą ze swoimi uchwytami na rowery we Włoszech, zgodnie z zasadą swobodnego przemieszczania się w UE.

Oczywiście i co jest zrozumiałe, Włosi bardzo sprzeciwiają się przepisom. 

Cytuję:

„absurdem jest, że cudzoziemcy, którzy przyjeżdżają do Włoch, mogą swobodnie jeździec samochodem wyposażonym w niezgodną z nowymi zasadami przewozu rowerów. Jeśli  motywacją jest bezpieczeństwo na drogach, nie rozumiemy, dlaczego to włoski pojazd jest niebezpieczny, a bezpieczny jest już ten obcokrajowca”. 

Podsumowanie:

Prawdopodobnie większość z Was odetchnie z ulgą, część jednak będzie chciała potwierdzenia powyższych informacji. Szczególnie absurdów, że prawo obowiązuje tylko osoby mieszkające we Włoszech. Dlatego poniżej zostawiam źródła informacji.

Osobiście po 10 latach mieszkania we Włoszech nie jestem zaskoczony, że są inne przepisy obowiązujące osoby zameldowane we Włoszech, a inne turystów.

Z ciekawostek powiem Wam, że we Włoszech obowiązuje też przepis mówiący o dzieciach do lat 3. Włochy jako jedyny kraj na świecie, jak dobrze pamiętam w 2018 roku, wprowadziły obowiązek instalowania urządzeń informujących kierowców o dziecku, które zostaje w foteliku. Urządzenia te mogą być nakładką na fotelik, pod fotelik i różne inne mechanizmy. Natomiast idea była taka, że kierowca przed wyjściem z samochodu powinien być poinformowany o siedzącym w foteliku dziecku. Ma to oczywiście sens, natomiast czy ktoś z Was o tym słyszał?

Jeśli już tutaj jesteś z pewnością zainteresują Was również poniższe treści:

Dziękuję, że jesteś!

Dziękuję Ci, że jesteś. jeśli podobał Ci się ten tekst, udostępnij go. 

We Włoszech mieszkamy od 2013 roku, nad jeziorem od końca 2016 roku. Dzielimy się naszymi doświadczeniami, zapraszamy Was na nasze wycieczki i atrakcje w ofercie mamy największą bazę noclegów prowadzonych przez polskich gospodarzy. Zwykła rodzina w niezwykłym miejscu.

Odkryj i poznaj region razem z nami. Więcej o nas na stronie – kliknij tutaj

Sprawdź nasze wycieczki i atrakcje nad Jeziorem Garda

Źrodła informacji:

Tutaj znajdziesz okólnik Ministerstwa Infrastruktury i Transportu, a tutaj następnie okólnik wyjaśniający.

Per quanto riguarda, infine, la circolazione dei veicoli proveniente dall’estero e circolanti in qualsiasi stato dell’Unione Europea, vale il principio della libera circolazione così come stabilito dalla direttiva 96/53/CE e s.m.i., nel rispetto delle ordinarie misure di sicurezza legate alla circolazione stradale nazionale.


Tutaj wreszcie okólnik Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, który wyjaśnia naruszenia i związane z nimi sankcje.

Artykuł na FIAB – Federazione Italiana Ambiente e Bicicletta (tutaj)

Artykuł w popularnym rowerowym serwisie informacji we Włoszech (tutaj)

4 Comments

  1. To w takim razie JAK w końcu można przewozić te rowery (duże, ciężkie, elektryczne) … ? Serio pytam.
    Z góry zakładam, że dyskusja gdzieś na prowincji z włoskim policjantem odnośnie zastosowania prawa UE/lokalnego dla cudzoziemców może być toksyczna, a i tak zakończona mandatem…

    1. Proszę przeczyta  artykuł do końca, jeśli potrzebujesz dyskusji z policjantem na prowincji proszę sprawdź źródła tego tekstu i okólniki prawa tam udostępnione.

  2. Po zapoznaniu się z włoską wersją mam wątpliwości, czy to co piszecie jest prawdą.
    To, że można jeździć jako obcokrajowiec zgodnie z przepisami swojego kraju UE dotyczy tylko platform rowerowych, których rejestracja we Włoszech musi być wedle nowych przepisów wpisana do dowodu rejestracyjnego. I tego zgodnie z prawem UE nie mogą narzucić całej Europie.
    Jednakże przepisy dotyczące wystawania ładunku(w tym wypadku rower), czy tablicy są prawem obowiązującym na terenie tego kraju i każdy ma się do tego dostosować. Tak jak Niemcy nie mogą na autostradach po Europie jeździć 300 km/h, tak my musimy przestrzegać ich przepisów.
    Co innego przepisy o dopuszczeniu pojazdu/jego elementów do ruchu, a co innego przepisy drogowe konkretnego kraju.

    1. Dzień dobry. Myślę, że nie zapoznałeś się z włoską wersją, ponieważ jest tam napisane, że przepisy nie dotyczą obcokrajowców. Ponadto, ilość dyskusji na grupach oburzenie włochów właśnie o to, że przepis nie dotyczy obcokrajowców też jest znany na każdej grupie w tym temacie. Dodatkowo czym jest porównywanie tego czy Niemcy mogą jeździć na autostradach w Europie 300km/h ?? przecież są jasno określone ograniczenia, powtarzane na drogach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *