Rowerem dookoła Jeziora Garda

Rowerem dookoła Jeziora Garda, to będzie nasza historia, doświadczenia na trasę rowerową w regionie Jeziora Garda. O tym jak spełnia się marzenia, przełamuje słabości i granice. Z artykułu dowiesz się wiele praktycznych informacji o wycieczce. Jak się przygotować, w którą stronę jechać, gdzie robić przerwy, na co zwrócić uwagę. Czego spodziewać się na trasie w poszczególnych jej odcinkach, jak radzić sobie z dużym ruchem publicznym. Zapraszam.

To był jeden z czerwcowych dni – dokładnie niedziela.

Zainicjowany przez znajomych z Mediolanu. Michał z Magdą odezwali się kilka tygodni wcześniej z propozycją by objechać Jezioro Garda dookoła. Doskonale wpisywało się to w nasze chęci, ponieważ w tym właśnie terminie był nasz przyjaciel z Polski, i mieliśmy przyjemność testować VW California, od 4 FUN FACTORY – wszystko w ramach wynajmu kamperów we Włoszech. Więcej o samochodzie i nasze zdanie przeczytasz TUTAJ. Dodatkowo piękna pogoda. Weekend po dłuuuuugim we Włoszech lockdow’nie i pandemii, kiedy to wszyscy byliśmy spragnieni legalnego korzystania z aktywności i podróżowania. W końcu przejechanie dookoła Jeziora Garda na rowerze to podróżowanie po trzech regionach Włoch. Co jeszcze do niedawna było zwyczajnie niemożliwe – „o zgrozo teraz z perspektywy czasu, po 3 miesiącach – jak piszę ten materiał wydaje się jakąś abstrakcją”.

Rowerem nad Jeziorem Garda
Rowerem dookoła Jeziora Garda

Plany i przygotowania formy, siebie, głowy i sprzętu szły pełną parą. Wiadomości, organizacja cały proces – lubię takie momenty. Ten czas kiedy przygotowujemy się do czegoś na co czekamy dłuższy czas. Czas w którym ustalamy, marzymy, planujemy. Czegokolwiek takie czynności nie dotyczą – są one bez wątpienia dużo przyjemniejsze, niż jak teraz wspomnienia. Chociaż i te mają wiele uroku. Zasada jest prosta Jezioro Garda objeżdża się rowerem zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Moje pierwsze doświadczenia z trasą. Od momentu pierwszego razu, i przygody z przyjaciółmi z Mediolanu, jezioro objeżdżałem już wiele razy z różnymi ludźmi. Za każdym razem to doskonała przygoda.

Dla mnie i Pauliny, tym razem wiązało się z przygotowaniem dzieciaków na cały dzień u dziadków. Dodatkowo wszystko miało się zacząć jak jeszcze spali, bo i nasza wycieczka zaczynała się wcześnie rano – oczywiście wcześnie to słowo klucz, bo nie był to świt. Ustaliliśmy godzinę by „goście” z Mediolanu mogli dojechać.

Noclegi nad Jeziorem Garda – poznaj naszą ofertę ponad 200 ofert w regionie

Gdzie zaparkować planując objazd Jeziora Garda

Jeśli musicie jak my tym razem dojechać autem do jeziora, to dobrym strategicznie miejscem jest miasteczko Peschiera del Garda. Położone jest w południowej części Jeziora Garda, z własnym zjazdem z autostrady A4. Dodatkowo posiada przystanek FlixBusa, którym możemy przewieźć również rowery, oraz stację kolejową. Dlatego uważam, że to świetnie skomunikowane miejsce. Do Peschiera del Garda, bez problemu będziemy mogli też wrócić promem z większości miejsc na północy Jeziora Garda. Także w przypadku jakiejkolwiek awarii itd…prom i kierunek Peschiera del Garda. Rozkład i połączenia promów sprawdzisz tutaj

Pomoc przy podróżowaniu rowerem nad Jeziorem Garda

W naszym przypadku, oraz każdym innym warto być przygotowanym w ewentualne wsparcie. My konkretnie byliśmy umówieni z moim Ojcem, że jak to mówią – „w razie czego.” W końcu szykowaliśmy się na przejazd ponad 140 km z osobami, które nie zrobiły więcej niż 80 km. Także wyzwanie było owszem. Nawet nie tyle fizycznie, co psychiczne i sprzętowe. Tym razem nasza grupa podczas tej wycieczki liczyła dokładnie 6 osób. To 6 różnych rowerów i sprzętu, który bywa zawodny. I sześć, różnych osób z różnym przygotowaniem. Pamiętaj, że w każdym przypadku potrzeby pomocy, wsparcia na trasie, podczas wypraw zapisz sobie do nas numer telefonu (+39 392 291 3547). Jesteśmy na miejscu i możemy pomagać. Współpracujemy w regionie z wieloma serwisami i wypożyczalniami – prawdopodobnie będzie, też możliwy sprzęt zastępczy.

Wracając na naszą wycieczkę.

Zgodnie z powyższą poradą, Mediolan zaparkował na parkingu w Peschiera del Garda. Ten bezpłatny znajdziesz dokładnie tutaj. Zaletą rozpoczynania podróży właśnie z tego miejsca jest też to, że pierwsze kilometry robimy w regionie całkowicie płaskim i długiego południowego wybrzeża. Określę jako jedno z nudniejszych podczas całej trasy. Zakładam też, że mając za sobą ponad 100 km średnio się jedzie właśnie takim odcinkiem po przejechaniu tak spektakularnych jak te, na północy Jeziora Garda. Umówmy się. Odcinek Peschiera – Manerba del Garda, przez Sirmione, Desenzano, Padenghe sul Garda nie należy do najprzyjemniejszych i widokowych. Jeśli chodzi o podróżowanie rowerami rodzinnie z dziećmi – to sytuacja odwraca się o 180 stopni, bo to właśnie te odcinki na południu w bliskiej odległości od samego Jeziora Garda. Przez dostępność płaskich tras rowerowych, region jest bardzo przyjemny dla rodzin z dziećmi. Pamiętaj, że im wyżej na północ, tym ciaśniej. Dróg i połączeń rowerowych nie ma już tak dużo. Robi się więcej podjazdów i terenów mniej dostępnych (dla każdego) przez góry.

Rowerem nad Jeziorem Garda – jedziemy po swoje

Do grupy dołączyliśmy po 20km od Peschiera del Garda. Kiedy Mediolan jechał już swoją trasę my szykowaliśmy się na spotkanie. Te ustalone na jednej z zatoczek przy trasie, i jednym z setek rond, które mamy przed sobą. Na spotkaniu też „Goście” mieli już ok 20 km za sobą, a my ruszaliśmy. Trochę było niesprawiedliwie z rozłożeniem sił, ale kto mówił że będzie lekko ? Narzuciliśmy tempo i lecieliśmy po swoje. A tak poważnie, to oczywiście jechaliśmy z możliwościami najsłabszego. Takie są zasady przy wycieczkach. Miałem z tyłu głowy, że zdecydowanie większość grupy nigdy nie zrobiła więcej niż 100 km, a tutaj mieliśmy zrobić sporo więcej. Jak zawsze podczas takich wypraw rowerowych nad Jeziorem Garda, wspierani przez polskiego producenta żeli energetycznych DASHRADE – Oni zawsze wierzą, że DASHRADE !!

rowerem dookoła Jeziora Garda
Dodatkowe atrakcje na trasie.

Podczas wielu przejazdów i wycieczek dookoła jeziora, doszedłem do wniosku, że jeśli masz możliwość sprzętowe zjechać z trasy szosowej – żwir, szutr, warto wjechać na Ponale. Zjeżdżamy wtedy około 350 metrów w górę przed samą Riva del Garda. Podjazd jest dość łagodny. To w sumie około 6 km więcej i czasowo max godzina, ale widoki i przeżycia dużo bardziej wartościowe. Ponale i doświadczenia z całą trasą znajdziesz tutaj.

Trasy rowerowe nad Jeziorem Garda

Jeśli chodzi o cel objechania rowerem Jeziora Garda, to można korzystać z wielu opcji. Są też takie z wykorzystaniem w odcinkach tras rowerowych. W tym przypadku należy pamiętać, że czas przejazdu może się znacznie wydłużyć. Trasy te poprowadzone często są wspólnie z trasami spacerowymi, co spowalnia prędkości. Dodatkowo zdarza się, że trasa rowerowa może okazać się dłuższa i bardziej zawiła. Co oczywiście może mieć też swoje plusy. Wszystko zależy od tego czego oczekujemy od takiej podróży, a przede wszystkim ile mamy na to czasu. Miałem też grupy, które rozkładały wycieczkę na 2,3 dni. Wtedy warto nawet zjeżdżać z drogi publicznej i zwiedzać pobliskie miasteczka, dokładając kilometrów. Każdego sezonu organizujemy w regionie Jeziora Garda kilkanaście różnych wycieczek, głównie aktywny wypoczynek, rower, góry, woda. Współpracujemy z wieloma biurami podróży. Różne poziomy, tematyka. Aktualnych ofert szukaj na www.active-squad.pl.

Czy trasa rowerowa dookoła Jeziora Garda jest wymagająca?

Tak i nie. Bo jeśli weźmiemy pod uwagę ilość kilometrów i prawdopodobnie wyzwanie na jeden dzień, dla wielu może być to wymagające i trudne. Natomiast jeśli, jeździsz na rowerze, nie boisz się przede wszystkim psychicznie takiej odległości. To w mojej opinii powinno być to w Twoim zasięgu. Dlaczego ? Trasa jest bardzo zróżnicowana, zawiera bardzo dużo płaskich odcinków, ale i podjazdów, natomiast za nimi zawsze jest zjazd. Dodatkowo co bardzo dodaje różnorodności to zmieniające się otoczenie. Zdecydowaną większość trasy jedziemy z widokiem na Jezioro Garda. Góry, piękne krajobrazy. Oczywiście dochodzą do tego przejazdy przez same miasteczka, co oczywiście też dodaje smaków, zapachów – dosłownie.

Proponowany przeze mnie przejazd zgodnie z ruchem wskazówek zegara, spowodowany jest przede wszystkim, przez tunele – te najdłuższe, zlokalizowane są po zachodniej stronie jeziora w odcinku Gargnano do Riva del Garda. Najdłuższe tunele mają po kilka kilometrów i również mają nachylenia. Natomiast jadąc zachodnim wybrzeżem właśnie z południa na północ, zdecydowana większość jest zjazdowa. Czyli całkiem przyjemnie jedzie się w dół. Oczywiście najpierw trzeba wjechać, ale podjazd zaczyna się mniej więcej od miasteczka Gargnano do pierwszego tunelu ? – później już z górki. Zdradzę, też że jest tunel przy zjeździe do miasteczka Campione, gdzie bez problemu można osiągnąć prędkości ponad 60km/h. Tunel, brak wiatru, aerodynamika. Uważajcie na siebie.

BARDZO WAŻNE – planując przejazd rowerem dookoła Jeziora Garda wyposażyć się w aktywne oświetlenie i kamizelki odblaskowe!! KASK OBOWIĄZKOWY

Riva del Garda, rowerem dookoła Jeziora Garda

Noclegi nad Jeziorem Garda – poznaj naszą ofertę ponad 200 ofert w regionie

Jezioro Garda na rowerze, gdzie robić przerwy

My, tak mieliśmy zaplanowaną naszą wycieczkę, że w Riva del Garda mieliśmy zjeść obiad. Nie bez powodu bo właśnie w Riva del Garda mamy za sobą już ponad 60% trasy. Jak to mawiają jest już z górki. Dodatkowo warto robić sobie po drodze przerwy. Te umożliwiają liczne bary i przyjemne miejsca. Często niedostępne z poziomu samochodu, bo jak wiemy rowerem można zatrzymać się w każdej chwili na małej wysepce czy zatoczce. Widoki wtedy są rewelacyjne. Naszą pierwszą przerwę mieliśmy w jednym z barów rowerowych w miasteczku Gardone Riviera. To zaraz za Salo, gdzie jadąc od południa będziemy zmagać się z pierwszym podjazdem. Dlatego to, też dobre miejsce by uzupełnić cukry, napić się kawy. Klimat miejsca sprzyja.

Podczas naszej przerwy okazało się że koleżance z Mediolanu odpadł pedał. Dosłownie, ukręcił się gwint. Na szczęście klucze i sprzęt dostępny w barze pozwolił tymczasowo naprawić usterkę, a w najbliższym sklepie rowerowym specjaliści dokręcili go mocniej, dlatego mogliśmy kontynuować podróż. Chociaż przez kilka chwil bałem się ze będziemy musieli wzywać pomoc.

Noclegi nad Jeziorem Garda u polaków.
Noclegi nad Jeziorem Garda
Obiad i dłuższa przerwa w Riva del Garda

To był nasz cel. Pewnie wygadany przez wielu, bo głód dawał się już we znaki. Dodatkowo zmęczenie i upał – tak w maju jest już naprawdę bardzo gorąco. Wyglądaliśmy baru i miejsca gdzie można byłoby odpocząć, ale i podładować baterię. Paulina jechała na rowerze elektrycznym. I o ile okazało się że doładowanie wcale nie było potrzebne bo pomimo naszej połowy drogi, to bateria miała jeszcze ponad 50%, więc teoretycznie powinna wystarczyć. Nie zaszkodziło podłączyć i uzupełnić prąd. Podczas innych wycieczek, mieliśmy przypadki kiedy to bateria pokazywała połowę, a później dużo szybciej zaczęła się rozładowywać. Dlatego jeśli masz przerwę i możliwość podładowania nawet przez kwadrans – zrób to.

Jedno dziś wiem już na pewno, Riva del Garda w środku sezonu – koniec czerwca, ten nawet w tym szalonym COVIDowym roku 2020 był już szczytem, nie jest dobrym miejscem by szukać przypadkowego miejsca na obiad lub noclegi. Zdecydowanie polecam coś lekko dalej, np Torbole, Malcesine. Gdzie dużo łatwiej znaleźć coś przy tzw trasie i z większą ilością dostępnych miejsc.

dookoła Jeziora Garda
Rowery podczas wycieczek nad Jeziorem Garda

Dodatkowo, jeśli wypożyczasz rower, sprawdź czy w razie rozładowania baterii, awarii, wypożyczalnia daje możliwość wymiany sprzętu na trasie i dowiezienia go do Ciebie. My dajemy taką możliwość naszym uczestnikom i zawsze wybieramy rozwiązania, pozwalające skorzystać z takiej pomocy. Rower elektryczny to bez wątpienia urządzenie dające świetne możliwości podróżowania i zwiedzania. Otwiera przede wszystkim drogę wielu osobom, na trasy, które pewnie nie byłyby możliwie do zrobienia. Natomiast należy pamiętać o baterii i ładowaniu. Wypożyczalnia rowerów nad Jeziorem Garda (tutaj)

Malcesine i już z górki

Prawie tak jest, a przynajmniej tak trochę wyglądało to w przypadku Michała. Do postoju i pizzy wydawało się, że może mieć problemy, opadał z sił. Natomiast jak tylko uzupełnił energię wyrwał jak z procy, dosłownie. Czasem bałem się o jego stan i lawirowanie między samochodami. Jako organizator starałem się jechać z tyłu i przyznaję, że bardzo zabiło mi serducho jak Michał odjechał do przodu, a za nami słychać było karetkę i utworzony korek, który ewidentnie wskazywał na zdarzenie na drodze. Na szczęście pomoc nie była potrzebna dla nikogo z nas. A Michał szczęśliwe zakończył swoją podróż.

Wschodnia strona Jeziora Garda rowerem

Trasa przy jeziorze często jest bardzo zakorkowana, sznur samochodów potrafi ciągnąc się kilometrami. Jak więc podróżować podczas kilku kilometrowego zatoru na trasie? Może wyda się to dziwne, ale środkiem drogi. O ile sama jazda rowerem we Włoszech po drogach publicznych w mojej ocenie jest całkiem przyjemna. Kierowcy zdecydowanie obyci są z rowerzystami na drodze. Natomiast oczy zdecydowanie trzeba mieć dookoła głowy. Włosi mają też taką cechę, że rzadko używają kierunkowskazów. Od taki przypadek.

Dlatego wyprzedzając sznur samochodów z prawej strony – czyli od strony pobocza, niestety istnieje duża szansa, że ktoś nagle postanowi zjechać w prawo. Powodów może być dużo, np dziecko chce siusiu, albo widok mu się spodobał, albo ktoś dzwoni i chce się zatrzymać odebrać telefon itd. Oczywiście dotyczy to samochodów poruszających się z minimalną prędkością lub stojących w korku. Ja w takim przypadku jadę środkiem drogi. Z reguły kiedy auta stoją lub ledwo się toczą, rzadko kiedy jedzie też coś z na przeciwka, a nawet jeśli, to łatwo uciec pomiędzy dwa samochody naszego pasa. Oczywiście to jest tylko moje doświadczenie i wskazówka.

Największy ruch i korki na wysokości parków rozrywki

To z reguły standard i całkiem oczywiste zjawisko. Szczególnie w sezonie i w weekendy. Nastawcie się zatem, że od Lazise do Peschiery często będzie to sznur aut. I tutaj właśnie, warto skorzystać z nowego odcinka trasy rowerowej. Wyznaczona trasa rowerowa, oznaczona kolorem niebieskim właśnie jako chodnik – co bardzo ułatwia poruszanie się tym odcinkiem. Oznaczona jako szlak rowerowy łączy właśnie Lazise z Peschiera del Garda. My naszą podróż w grupie Mediolan kończymy właśnie w Peschiera del Garda. Gdzie Magda i Michał wracają do auta i swojego miasta. Tutaj robimy sobie podsumowanie i uściski chwały. Zrobili kawał ogromnej roboty, mając za sobą blisko 150km, pięknej trasy.

Czy warto objechać Jezioro Garda rowerem?

Na to pytanie każdy powinien odpowiedzieć sobie sam. Jednym może być nie do przeskoczenia poradzenie sobie z tunelami – pamiętaj, że jest ich na trasie trochę. Niektóre nie są oświetlone, ciasne, długie i wręcz klaustrofobiczne. Droga jest długa, to prawie 150 km z kilkoma niewielkimi lecz długimi podjazdami. Dodatkowo właśnie poruszanie się w ruchu publicznym – co oczywiście można w jakiś sposób minimalizować wybierając odcinki drogami rowerowymi. Lecz jak wspomniałem na początku -w skali takiej odległości, może to znacząco wydłużyć całą trasę. Na szczęście, trwają też prace, które mają na celu połączenie wszystkich już istniejących odcinków rowerowych. Powstanie nowych i zrobienie trasy rowerowej dookoła Jeziora Garda. To zdecydowanie otworzy możliwość przejechania i podzielenia drogi na kilka dni z dziećmi, czy osobami mniej zaawansowanymi o mniejszych zasięgach dziennie.

Riva del Garda

Trasa jest piękna widokowo, i na koniec daje poczucie niesamowitego spełnienia. Bez wątpienia pokonanie jej i siebie pozwalają rowery elektryczne, które możesz też wypożyczyć u nas. Wtedy w zasadzie ogranicza Cię tylko Twój tyłek na siedzeniu rowerowym przez 6-10 godzin. Przejazd dookoła Jeziora Garda, to nie jest ta wyprawa należąca do super przyjemnych miłych i spokojnych. Powodem jest ruch publiczny, ilość samochodów. To chyba, przede wszystkim sprawdzenie siebie, zrealizowanie czegoś o czym wiele osób tylko myśli. To pokonanie swoich granic. Wyjście ze strefy komfortu. To w końcu okrążenie największego jeziora we Włoszech.

My podczas naszego przejazdu blisko 7 godzin w siodle i 10 godzin w sumie przygody daliśmy radę.

Noclegi w Mediolanie

No właśnie, na koniec miałem wspomnieć o Michale i tym, co człowiek ten wyprawia w Mediolanie. Otóż Michał ma własne mieszkanie, które wynajmuje gościom. Głównie Polakom w Mediolanie. Michał w ramach swojej usługi, udostępnia transport, pomaga w organizacji czasu, odwozi, zawozi. Jest naprawdę złotym sercem i Aniołem na tej włoskiej ziemi. Dlatego jeśli szukasz noclegu w Mediolanie, albo chciałbyś zwiedzić miasto, przespać się naprawdę w dobrej cenie to koniecznie pisz dzwoń do Michała, telefon : +39 328 296 03 11

Jezioro Garda, atrakcje i wycieczki

Przy okazji Twojej uwagi, chciałbym zaprosić Was do wielu atrakcji, które przygotowaliśmy w regionie. Jedną z najpopularniejszych rozwiązań, które Wam oferujemy to wycieczka na Monte Baldo, zwiedzanie Werony z przewodnikiem, rejs motorówką po Jeziorze Garda, degustacja win i produktów lokalnych, wycieczki rowerowe i wiele więcej.

Jedną z atrakcji, która od początku jest naszym konikiem i wdrożyła nas w świat tego regionu było kolarstwo i rowery. To od rowerów i na rowerach zaczynaliśmy, całą naszą rodziną. Możesz przeczytać o tym w wielu publikowanych przez nas treściach. Dziś dzielimy się z Wami większością popularnych aktywności, które można realizować w naszym regionie. Wybierz kategorię poniżej w której wyświetlą się konkretne propozycje. W tym miejscu wygodnie zamówisz daną atrakcję

Zapraszamy do naszego świata!

Noclegi nad Jeziorem Garda, znajdź swoje miejsce:

Sprawdzamy i weryfikujemy. Chłodne algorytmy wyszukiwarek uzupełniamy sercem i doświadczeniem. Jesteśmy ludźmi i Waszą ofertę szykujemy osobiście. Mieszkamy w regionie wielu lat i wiemy co zaproponować Wam jeśli przyjeżdżacie z rodziną, albo bez. Na rower, lub w góry, a może na szalony weekend. Wiemy jak różny jest region, dlatego wybieramy najbardziej optymalny do potrzeb na Waszym urlopie. Jeśli masz pytania, szukasz noclegu, wsparcia, napisz do nas.

Noclegi nad Jeziorem Garda u polaków.
Noclegi nad Jeziorem Garda

1 Comment

1. Dzień Dobry
    Chcielibyśmy w 2 osoby pojeździć rowerem nad Gardą. Możemy mieć na to do dyspozycji kilka dni. Mam następujące pytania:
    1. Czy można od Was pożyczyć rowery elektryczne? Jeżeli tak, to jaki jest koszt? Druga opcja jest taka, że przywozimy swoje rowery z Polski.
    2. Czy w trakcie wycieczki można liczyć na „pogotowie ratunkowe” w razie potrzeby?
    3. Czy można prosić o rekomendacje noclegów z bezpiecznymi miejscami do przechowania rowerów?
    4. Czy można prosić o pomoc w zaprojektowaniu wycieczki na kilka dni dookoła Gardy, zakładając, że będziemy jechać z sakwami i nocować po drodze? (preferowane noclegi w winnicach lub agroturystykach z bezpiecznymi miejscami dla rowerów)